Een groot feest vier je samen met anderen. En reken maar dat dat tijdens de Vierdaagsefeesten goed komt: feest samen met ruim een miljoen andere bezoekers die gedurende zeven dagen in Nijmegen te vinden zijn. We zijn dan ook het grootste meerdaagse evenement van Nederland en een van de grootsten van Europa.
WaarderÂing
Uit de bezoekÂersenÂquête van 2024 blijkt dat de ediÂtie van dit jaar bijÂzonÂder goed in de smaak viel. De bezoekÂers hebben de feesten beoÂordeeld met een gemidÂdeld rapÂportÂciÂjfer van maar liefÂst 8,5!
MerkonÂderÂzoek
1e plaats pretÂtigÂste sfeerÂbelevÂing van Nederland
Uit het EvenÂeÂmenten MerkenonÂderÂzoek 2018 van BranÂdAlcheÂmy, een grootschalig pubÂliekÂsonÂderÂzoek gericht op de 50 grootÂste evenÂeÂmenten van NedÂerÂland, blijkt dat VierÂdaagseÂfeesten Nijmegen eerste plaats staat als het gaat om het ervaren van het pretÂtige sfeerÂbelevÂing, volÂgens het NedÂerÂlands pubÂliek. VierÂdaagseÂfeesten wordt door het pubÂliek ervaren als een actief, opgewÂerkt, uniek en symÂpaÂthiek merk.
(Bron: HenÂdrik BeerÂda, brand conÂsulÂtanÂcy, 2018)
Top 5 sterkÂste evenÂeÂmentenÂmerken & top 3 sterkÂste vrijetijdsmerken
VierÂdaagseÂfeesten prijkt in de top‑5 van sterkÂste evenÂeÂmentenÂmerken onder volÂwasseÂnen, samen met 4Daagse, Pinkpop en SAIL AmsÂterÂdam. Voor sterkÂste vriÂjetiÂjdsmerken in de provinÂcie GelderÂland staat VierÂdaagseÂfeesten in de top‑3, samen met de 4Daagse en KoninÂklijke BurgÂers’ Zoo, met een hogere merkkracht dan vergelijkÂbare evenementen.
(Bron: HenÂdrik BeerÂda, brand conÂsulÂtanÂcy, 2019)
2e plaats vrolijkÂste evenÂeÂmenten & 4e plaats meest popÂuÂlaire evenÂeÂmenten van Nederland
In 2023 staat de VierÂdaagseÂfeesten op de tweede plaats in de ranÂgliÂjst van vrolijkÂste evenÂeÂmenten van NedÂerÂland, en op de vierde plaats in de lijst van meest popÂuÂlaire evenÂeÂmenten van NedÂerÂland, volÂgens het EvenÂeÂmenten MerkenonÂderÂzoek van HenÂdrik BeerÂda Brand ConÂsulÂtanÂcy. Het evenÂeÂment scoort hoog op de pijlers van naamsÂbekÂendÂheid, waarderÂing en bindÂing.
(Bron: HenÂdrik BeerÂda, EvenÂeÂmenten MerkenonÂderÂzoek, 2023)
Facts & figures
Vierdaagsefeesten
- Meer dan 1.300 optredens
- Meer dan 3.500 artiesten uit binnen- en buitenland
- 46 verschillende podia
- De binnenstad van Nijmegen als evenementen terrein: 1,8 miljoen m2
- 300 extra buitenbarren
- Meer dan 18.000 m2 terras
- 130 terrassen
- Meer dan 20.000 terrasstoelen
- Meer dan 1.250.000 liter drankjes
- Meer dan 3500 m2 verkoopplaatsen
- Totale bestedingseffect Vierdaagsefeesten: 64 miljoen euro
Bezoekers
Naar schatting worden er gedurende de 7 dagen van de Vierdaagsefeesten meer dan één miljoen bezoeken afgelegd. De feesten verwelkomen dagelijks tussen de 100.000 en 250.000 bezoekers. Gemiddeld komen bezoekers bijna vier dagen naar de Vierdaagsefeesten, wat resulteert in 378.788 unieke bezoekers.
- De meeste bezoekers van de Vierdaagsefeesten zijn tussen 18 en 34 jaar oud
- Er komen ongeveer evenveel mannen als vrouwen
- 72% van de bezoekers komt voor de sfeer
- 80% van de bezoekers bezoekt de feesten met vrienden
- De meeste bezoekers bereiken de feesten op een duurzame manier, namelijk met het OV, fiets of lopend
- 94% wil de komende jaren terugkomen naar de feesten
- 95% raadt vrienden en bekenden aan om de feesten te bezoeken
- Gemiddelde uitgave p.p. is 48,95 euro per dag
- 72% van de ondervraagden bezoekers bezoekt alleen de Vierdaagsefeesten
- 12% gaat ook aanmoedigen langs de route van De 4Daagse
- 10% zwaait na het uitgaan de lopers uit
6% van de bezoekers loopt de 4Daagse én gaat naar de Vierdaagsefeesten
Waar komen de bezoekers vandaan?
De Vierdaagsefeesten trekt bezoekers uit heel Nederland, maar de meesten (56%) komen uit Nijmegen of uit buurgemeenten van Nijmegen (9%). Naar schatting komt minimaal 2% van de bezoekers uit het buitenland.
Online bereik
Periode van 1 januari tot 31 augustus 2024
Website & app
- Aantal websitesessies: 248.437
- Unieke app-bezoekers per dag: 222.635
- Totaal aantal app-interacties: 1.211.387
- Aantal favorieten (likes) in het programma via de app: 368.983
- Totaal aantal app-gebeurtenissen (handelingen binnen de app): 10.172.300
- Totaal aantal app downloads: 43.338
Social media
- Aantal volgers op Instagram: 19.986
- Aantal volgers op Facebook: 30.572
- Aantal Tiktok likes:: 16.069
Media
- Meer dan 13.000 berichten op TV, radio, in print, online en op social media
- Een bereik van 94,6 miljoen lezers
- Een PR-waarde van 3,3 miljoen euro in zeven dagen tijd
Als bedrijf zichtbaar zijn op Vierdaagsefeesten?
Wil je als bedrijf zichtbaar zijn op het grootste meerdaagse evenement van Nederland? Lees hier meer over de mogelijkheden.
*De resulÂtatÂen op deze pagÂiÂna zijn afkomÂstig uit de effectÂmetÂing 2022 van de gemeente Nijmegen, onze bezoekÂersenÂquête van 2024 en de kernÂciÂjfers uit onze app, webÂsite en database.
Klik hier voor meer informatie.