Plastic Pact – naar een Vierdaagsefeesten zonder wegwerpplastic 

Geplaatst op 09:00 artikel

Vandaag ondertekent Vierdaagsefeesten samen met 34 andere partijen waaronder Friesland Campina, Unilever, Philips, Coca-Cola, Albert Heijn en Jumbo het Plastic Pact. Dit Pact wordt gesloten met plastic producerende bedrijven. Het richt zich op het stoppen met plastic wegwerpartikelen. Dit betekent het einde van bijvoorbeeld plastic bordjes, rietjes en roerstaafjes voor eenmalig gebruik.

Wanneer er wel plastic gebruikt wordt, moet dit zoveel mogelijk herbruikbaar plastic zijn, om dit opnieuw toe te passen in nieuwe producten en verpakkingen. Dit moet er uiteindelijk voor zorgen dat in 2025 alle wegwerpverpakkingen zich lenen voor hergebruik als grondstof. Het Plastic Pact is een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, naar voorstellen van de Europese Commissie.

Ook andere evenementorganisatoren als Mojo en ID&T ondertekenen het Pact en delen hun kennis over dit onderwerp. De kennis die Vierdaagsefeesten opdoet bij dit soort landelijke initiatieven, deelt ze met de vele lokale ondernemers en partners betrokken bij het evenement. Zo wordt samen toegewerkt naar een Vierdaagsefeesten zonder wegwerpplastic.

Als grootste evenement van Nederland geeft Vierdaagsefeesten graag het goede voorbeeld. Ze richt zich op verspilling voorkomen, hergebruiken en investeren in nieuwe duurzame oplossingen, bijvoorbeeld op het gebied van recyclen. Hiervoor neemt Vierdaagsefeesten deel aan het programma Kunststof Verpakkingsafval als Grondstof, uitgevoerd door Rijkswaterstaat en Kennisinstituut Duurzaam Verpakken. Dit programma versterkt de circulaire economie door ervoor te zorgen dat vraag en aanbod van gerecyclede kunststoffen beter op elkaar aansluiten.

Vandaag vindt tevens het kennisfestival Creating Legacy plaats. Hierbij wordt onder meer het maatschappelijk rendement van Nijmegen European Green Capital 2018 besproken. Leo Weterings, directeur Vierdaagsefeesten, blikt in één van de workshops terug op de duurzame initiatieven van Vierdaagsefeesten 2018, en geeft vast een inkijkje in de nieuwe innovatieve ontwikkelingen van deze 50ste editie.

12
Fotograaf: Mathijs Hanenkamp en Jan-Willem de Venster